Sakkszabály

Szabályok


A Sakk játékban azt mondjuk, hogy egy játékos sakkban van, ha az ellenfél, ha léphetne, le tudná ütni a játékos királyát. Nem szabad olyan lépést tenni, amellyel a királyunk sakkba kerülne vagy sakkban maradna. Ezt a szabályt nevezzük sakkszabálynak.

Példák:

A világos király csak a kékkel jelölt három mezőre léphet, mert a többi mezőn sakkban lenne a bástyától vagy a királytól. Megjegyzés: a két király sosem kerülhet egymás mellé, hiszen akkor kölcsönösen sakkban lennének a másiktól.

A futó nem léphet, mert azzal a király sakkba kerülne.

Fontos, hogy amikor arról van szó, hogy a királyt le lehetne ütni, akkor nem számít, hogy a királyt leütő lépés a sakkszabály szempontjából szabályos lenne-e. Például:

A sötét király nem léphet sakkba, azaz nem léphet oda, ahol a futó leüthetné. Nem számít, hogy egyébként a futó nem léphetne el a sakkszabály szerint.

A világos király nem léphet a másik király szomszédságába, mert ott sakkban lenne a királytól, azaz az le tudná őt ütni. Nem számít, hogy a sötét király sem léphet oda, mert ott sakkban lenne a bástyától.

Világos sakkban van a huszártól. A sakk miatt a futó nem léphet. Így nem is adhat sakkot a sötét királynak. Nem számít, hogy abban az esetben az, hogy a huszár leüti a királyt, a sakkszabály szempontjából szabálytalan lépés lenne, hiszen a sötét király sakkban lenne.

Sakk megszüntetése

Ha a király sakkban van, akkor annak háromféle megszüntetési módja lehet:

1. mód: ellépünk a királlyal.

2. mód: közbehúzunk egy másik figurát.

3. mód: leütjük egy másik figurával a sakkot adó figurát.

Kapcsolódó fogalmak

További, a sakkszabályhoz kapcsolódó fogalmak:

Matt: a király sakkban van, és semmilyen szabályos lépéssel nem lehet megszüntetni a sakkot. Ilyenkor vége a játéknak, és a mattot adó játékos (itt sötét) nyer.

Kötés: egy figura (itt a futó) azért nem léphet, mert akkor a saját királya sakkba kerülne.

Felfedett sakk: egy figura (itt a futó) ellép, és ezáltal felfedi egy másik, ugyanolyan színű figura sakkját.

Kettős sakk: egyszerre két figura ad sakkot. Ilyenkor az egyik sakk mindenképpen felfedett. Kettős sakkban csak a király tud lépni.

Örökös sakk: a világos vezér folyamatosan sakkokat ad (a két jelölt mezőről felváltva). Olyankor hasznos, amikor mattot adni nem tudunk, és vesztésre állunk. A sakkadással blokkolni tudjuk az ellenfél mattfenyegetését, és ha örökké fenn tudjuk tartani, akkor az ellenfél sosem tud mattot adni, így a játék eredménye döntetlen lesz.