Sakk-matt

Szabályok


A Sakk játékban ha egy játékos sakkban van, és nem tud szabályosan lépni, akkor mattot kapott. Ilyenkor véget ér a játék, és a mattot kapott játékos veszít, ellenfele pedig nyer.

Példák:

1-0

Sötét mattot kapott. A király nem tud sehova lépni, és a vezért sem tudja leütni, mert a világos király védi.

0-1

Az ún. bolondmatt, két lépéssel a játékkezdés után.

0-1

Világos mattot kapott. A futót sem tudja közbehúzni a vezér elé, mert akkor a bástyától kerülne sakkba.

0-1

Matt a tábla közepén.

1-0

Fojtott matt, azaz a király menekülési mezőit a saját figurái állják el.

0-1

Még nem matt, mert a futót közbe lehet húzni, de a futó leütése után alapsori matt. A király menekülési mezőit a saját gyalogjai állják el.

Ha a király sakkban van, akkor annak háromféle megszüntetési módja lehet (lásd a sakkszabályt), következésképp matt akkor lesz, ha a három egyike sem lehetséges:

  1. ellépünk a királlyal;
  2. közbehúzunk egy másik figurát;
  3. leütjük egy másik figurával a sakkot adó figurát.
Patt

Mattadáskor figyeljük oda, hogy nehogy pattot adjunk: ez olyankor fordul elő, amikor a játékos nem tud szabályos lépést tenni, de nincs sakkban. Ilyenkor a játék döntetlennel ér véget. Például:

½-½

Világos lép: patt, azaz nem tud szabályos lépést tenni, de nincs sakkban.