Háromszemélyes sakk

Szabályok


A háromszemélyes sakkban három játékos játszik egymás ellen. Mindhárom játékos különböző színű figurákat mozgat. A három szín ezen a honlapon fehér, piros és fekete.

Ez az oldal a háromszemélyes sakk általános szabályait írja le. A sakktábla alakjáról és a figurák mozgásáról nem lesz szó, mert ez többféle lehet. Az összes lehetőséget a következő oldalon láthatjuk: Háromszemélyes sakkváltozatok. Itt a sakk 8x8-as tábláját használjuk az egyes szabályok illusztrációjára, de azok tetszőleges más táblán is érvényesek.

Minden más, itt nem részletezett szabályért lásd: A sakk szabályai.

Lépéssorrend

Először fehér lép, azután piros, majd fekete, és ez a sorrend ismétlődik. Ez a lépéssorrend minden táblán az óramutató járásával ellentétes körüljárási irányú.

Sakkszabály

Egy játékos sakkban van, ha van olyan játékos, amely ha soron következne, le tudná ütni az ő királyát. Nem szabad olyan lépést tenni, amely után az illető sakkban lenne, akkor sem, ha ezután nem rögtön az következik, aki le tudná ütni a királyt.

A játék vége

Matt

Amikor a soron következő játékos nem tud szabályos lépést tenni, akkor végét ér a játék. Ha egyúttal sakkban is van (azaz mattot kapott), akkor elvesztette a játékot, és 0 pontot kap. Aki ebben az állásban le tudja ütni az ő királyát, az nyert, és 1 pontot kap. A harmadik játékos 1/2 pontot kap. Ha a mattállásban mindkét ellenfél le tudja ütni a királyt, akkor az nyer, aki ezután előbb kerülne sorra (mert ő tudná először leütni a királyt).

Példák:

0-1-½

Fehér mattot kapott pirostól.

0-½-1

Fehér mattot kapott. Fekete nyert, mert ő adott sakkot.

Piros sakkot adott fehérnek, de fekete következik. Ha fekete nem lép el a bástyával, akkor fehér jön, és veszít pirostól. Ha azonban fekete ellép (vagy közbelép), akkor fehér itt megmenekül.

0-½-1

Fehér mattot kapott feketétől. A fehér király nem tudja leütni a vezért, mert akkor sakkba kerülne a piros futótól. Ha fordított lenne a lépéssorrend, akkor piros le tudná ütni a vezért, de így előbb véget ért a játék.

0-1-½

Fehér mattot kapott. Mindkét ellenféltől sakkban van, de piros nyert, mert ő lépne először fehér után.

0-½-1

Látszólag mindkét játékos mattot kapott feketétől. De fekete után fehér következik, ezért fehérről derült ki először, hogy nem tud lépni. Fehér rögtön veszített, és piros már nem is került sorra.

Leüthető király

Ha betartjuk a sakkszabályt, akkor is előfordulhat, hogy a királyt le lehet ütni. Nézzük a következő ábrát:

Ha piros ellép a futóval, akkor fehér felfedett sakkba kerül. Csakhogy piros után fekete jön, aki ezáltal rögtön le tudja ütni a királyt, és fehérnek esélye sincs ellépni onnan. Ilyen esetben fekete automatikusan nyer (miután piros ellépett a futóval).

Feladás

Reménytelen helyzetben fel lehet adni a játékot, de itt ez nem olyan egyszerű, mint a kétszemélyes sakkban. Itt ugyanis attól, hogy valaki vesztésre áll, még nem feltétlenül nyilvánvaló, hogy ki fog nyerni. Általában nem javasolt a játék feladása, mert a másik két fél számára még izgalmas lehet a játék. Ha mégis feladjuk, akkor meg kell mondani, hogy melyik ellenfél javára adjuk fel (azaz hogy ki nyert). Ezt aztán a harmadik (nem nyerő) játékosnak meg kell erősítenie.

Döntetlen

A játék döntetlennel is végződhet, hasonló esetekben, mint a sakkban. Ekkor mindhárom játékos 1/2 pontot kap. Az ötven lépés szabálya ötven körre vonatkozik, tehát összesen ötvenszer három lépésre.