Hatszöges sakktáblák

Szabályok


Ezen az oldalon részletesen bemutatjuk a hatszöges sakktáblák jellemzőit, és a figurák mozgását. A gyalogok mozgásáról nem lesz szó, mert az az egyes sakkváltozatokban más és más.

Az érintett játékokat lásd a Hatszögrácsos sakkváltozatok oldalon, illetve még néhányat a Háromszemélyes sakkváltozatok oldalon.

A tábláról

A táblákat hatszög alakú mezők alkotják. Általában minden másfélszerese a négyzetrácson megszokottaknak: nem négyszögek, hanem hatszögek alkotják, nem két, hanem háromféle szín van, és nem négy természetes irány van, hanem hat. Ennek megfelelően a figurák is általában másfélszer annyi irányba léphetnek, mint a négyzetrácsos táblán.

Figurák mozgása

Bástya

A bástya a hat természetes, egyenes irányban tud lépni.

Futó

A futó átlós irányokban halad. Az átlós szomszéd itt nem csúcsszomszédot jelent, hanem azonos színű mezőket, amelyek csúcsait egy rövid él köti össze. A futó tehát mindig megtartja a mezőszínét. Ennek megfelelően ahhoz, hogy az összes mezőt el lehessen érni, nem kettő, hanem három futóra van szükség.

Vezér

A vezér itt is a bástya és a futó egyesítése. Összesen 12 irányban tud lépni.

Király

A király itt nemcsak a hat szomszédos mezőre tud lépni (bástyairányban), hanem a hat átlós szomszédra is (futóirányban). Ennek következtében itt is igaz lesz, hogy a király ugyanazokba az irányokba léphet, mint a vezér, de minden irányban csak egyet.

Huszár

A huszár összesen általában 12 mezőre tud lépni. Egy lépés úgy írható le, hogy lép egyet átlós irányban, majd egyet kifelé egyenesen. A 12 mező egy kör mentén helyezkedik el. A huszár itt is, mint a sakkban, mindig más színű mezőre érkezik, mint ahonnan indult. A különbség az, hogy itt ez kétféle is lehet. Ez a tulajdonsága jóval erősebbé teszi a sakkhoz képest, mert például tud hármat úgy lépni, hogy azzal visszakerül az eredeti helyére.

A gyalogok mozgása különböző sakkváltozatokban különböző lehet.

Figurák értéke

Mivel a hatszöges táblán másképp mozognak a figurák a négyzetrácsoshoz képest, az értékük egy kicsit más. A következő táblázat becsléseket tartalmaz az átlagos értékekről hatszöges táblán, és összehasonlításképpen négyzetrácsos (8x8-as) táblán is.

  Gyalog Futó Huszár Bástya Vezér
Hatszöges 1 3 4 7 10
Négyzetes 1 3 3 5 9

Lásd még: Figurák értéke.

Alapmattok

A hatszöges táblán más alapmattok működnek, mint négyzetrácsos táblán (amelyek itt láthatók: Alapvető végjátékok).

FigurákEredményMegjegyzés
KirályVezér KirályNyer 
KirályBástya KirályNyer 
KirályHuszár KirályDöntetlen 
KirályFutó KirályDöntetlen 
KirályHuszárHuszár KirályNyer Ellentétben a négyzetes sakkal, itt a két huszár elég erős a matt kikényszerítéséhez.
KirályFutóHuszár KirályDöntetlen Létezik mattkép, de nem kényszeríthető – ellentétben a négyzetes sakkal.
KirályFutóFutó KirályDöntetlen Létezik mattkép, de nem kényszeríthető – ellentétben a négyzetes sakkal.
KirályFutóFutóFutó KirályNyer Feltétel: a három futó három különböző mezőszínen mozog.
Külső hivatkozások