Kétkirályi sakk

Sakkváltozat


VezérKirály

Olyan sakkváltozat, ahol a király mellett a vezér sem üthető, azaz ugyanúgy vonatkozik rá is a sakkszabály.

Vezér

Nem léphet sakkba, a sakkból ki kell lépnie, és ha nem tud (azaz mattot kapott), akkor veszít a játékos.

Király

Szokásos módon vonatkozik rá is a sakkszabály.

Ebben a játékban tehát egyszerre kell a király és a vezér védelmét is biztosítani.

Egyébként a sakk szabályai érvényesek, az alábbi eltérésekkel:

Sáncolás a királlyal, mint a sakkban.

Sáncolás a vezérrel, hasonlóan.

Mindkettővel lehet sáncolni.

Példák

A vezér nem léphet sakkba. Nem adhat sakkot a másik vezérnek, mert azzal ő is sakkba kerülne. A királynak is csak távolról adhat sakkot.

A susztermatt nem működik, mert a világos vezér ezáltal sakkba kerülne a sötét királytól.

Világos nyert, mert sötétnek mind a vezére, mind a királya sakkban van (villa), és nem tudja mindkettőt egyszerre megmenteni.

Sötét nyert. A világos király sakkban van, és nem tud az alsó sorból ellépni, mert akkor a világos vezér kerülne sakkba.

Világos rosszul teszi, ha vezérré alakul, mert akkor a huszár villát tud adni a két vezérnek, és világos veszít, mert nem tudja mindkettőt egyszerre megmenteni.

Kitalálta

V. R. Parton, 1970[ChVar.com]

Hasonló játék
Külső hivatkozások