Sakk-matt
Szabályok
A Sakk játékban ha egy játékos sakkban van, és nem tud szabályosan lépni, akkor mattot kapott. Ilyenkor véget ér a játék, és a mattot kapott játékos veszít, ellenfele pedig nyer.
Példák:
1-0
Sötét mattot kapott. A király nem tud sehova lépni, és a vezért sem tudja leütni, mert a világos király védi.
0-1
Az ún. bolondmatt, két lépéssel a játékkezdés után.
0-1
Világos mattot kapott. A futót sem tudja közbehúzni a vezér elé, mert akkor a bástyától kerülne sakkba.
0-1
Matt a tábla közepén.
1-0
Fojtott matt, azaz a király menekülési mezőit a saját figurái állják el.
0-1
Még nem matt, mert a futót közbe lehet húzni, de a futó leütése után alapsori matt. A király menekülési mezőit a saját gyalogjai állják el.
Ha a király sakkban van, akkor annak háromféle megszüntetési módja lehet (lásd a sakkszabályt), következésképp matt akkor lesz, ha a három egyike sem lehetséges:
Mattadáskor figyeljük oda, hogy nehogy pattot adjunk: ez olyankor fordul elő, amikor a játékos nem tud szabályos lépést tenni, de nincs sakkban. Ilyenkor a játék döntetlennel ér véget. Például:
½-½
Világos lép: patt, azaz nem tud szabályos lépést tenni, de nincs sakkban.