Gyalogátváltozás

Szabályok


A gyalogátváltozás a gyalog egy speciális lépése a Sakkban. Akkor történik, amikor a gyalog eléri az ellenfél alapsorát, azaz a tábla túlsó oldalát, és ilyenkor átalakul egy tisztté. A játékos bármilyen tisztet választhat, amellyel kezdetben rendelkezett: vezért, bástyát, futót vagy huszárt. A választás nem függ a táblán lévő figuráktól, azaz nemcsak a leütöttek közül lehet választani; ennek az a következménye, hogy egy játékosnak akár két vezére, három bástyája stb. is lehet egyszerre. A leggyakoribb választás természetesen a vezér.

Példa:

Világos gyalog átváltozás előtt és után

Sötét gyalog átváltozás előtt és után

További példa gyalogátváltozásra:

A gyalogátváltozás lehet ütés is. A világos gyalog leüti a bástyát, átalakul futóvá, és futóként sakkot ad a királynak – mindezt egyetlen lépésben.

Megjegyzések

Gyalogátváltozás többnyire végjátékban fordul elő (azaz amikor kevés figura maradt a táblán). Ott nagyon értékesek az ún. menesztett gyalogok, azaz amelyeket nem akadályoz ellentétes színű gyalog az átváltozásban (sem előtte nem áll, sem két oldalról nem fenyegeti ütéssel).

Sakkváltozatokban

A sakkváltozatokban legtöbbször hasonló szabályok érvényesek, mint a sakkban, de az átalakulási mezők és a választható tisztek eltérőek lehetnek. Néhány általános szabályt azonban meg lehet fogalmazni (amelyek alól lehetnek kivételek):

Példa a szokásostól eltérő gyalogátváltozási szabályokra:

Külső hivatkozások