Alapmatt bástyával

Végjáték


KirályBástya Király

Bástyával (és királlyal) könnyen mattot lehet adni az egyedüli királynak. Itt arról lesz szó, hogy hogyan.

Ez a négy alapmatt egyike:

Röviden

Mattot adni csak a sarokban lehet.

Lépések:

Tartalom

Tartalom

1. Mattképek

2. Téglalapfajták

3. Közép elfoglalása

4. Téglalap szűkítése

4.1. Kívülről támogatott téglalap szűkítése

4.2. Belülről támogatott téglalap szűkítése

4.3. Szűkítés a tábla szélén

5. Matt végrehajtása

Lásd még

1. Mattképek

Felsoroljuk a lehetséges mattképfajtákat. A király bármelyik pirossal jelölt mezőn lehet, a bástya pedig bármelyik kéken:

Az rögtön látszik, hogy matt csak a tábla szélén létezik. Ami azonban még nem látszik, hogy mattot kényszeríteni csak a sarokban lehet: a tábla szélén máshol ugyan létezik matt, de azt létrehozni csak a védekező király segítségével lehet. Ahhoz tehát, hogy mattot adjunk, a tábla sarkába kell szorítani a királyt, nem elég a szélére.

Viszont fontos tudni, hogy a tábla szélén is létezik matt. A védekező félnek azért kell tudni, hogy elkerülje, a támadónak pedig azért érdemes, hogy tudjon előre gondolkodni, hogy "a király oda nem léphet, mert akkor azonnal mattot kap".

2. Téglalapfajták

A kérdés tehát az, hogy hogyan szorítjuk sarokba a királyt.

Ehhez a bástyának először egy téglalap alakú területre kell bezárnia a királyt. Például így:

Ez azonban így nem stabil, mert a király meg tudja támadni a bástyát, és akkor annak el kell lépnie. Ezért szükség van a támadó király segítségére is. Ő kétféleképpen tud segíteni:

Kívülről támogatott téglalap:

A király kívülről védi a bástyát (a piros mezők bármelyikéről).

Belülről támogatott téglalap:

A király belülről akadályozza meg a bástya megközelítését (a piros mezők valamelyikéről). A bástya a kék mezők bármelyikén állhat.

A kívülről támogatott téglalap jellemzői:

A belülről támogatott téglalap jellemzői:

Megjegyzés: ha szeretnénk a lehető leggyorsabban mattot adni, akkor jegyezzük meg, hogy ha a király belül van, akkor a tényleges téglalap kisebb. Más szóval: ha a király belül van, akkor ugyanakkora tényleges téglalap eléréséhez a bástyának elég nagyobb téglalapot magába foglalnia, mintha a király kint van.

Azt szeretnénk, hogy a tényleges téglalap minél kisebb legyen, végső soron 1x2-es (de vigyázzunk: az 1x1-es téglalap patt, azt nem akarjuk).

3. Közép elfoglalása

Egy tetszőleges állásból indulva szeretnénk felépíteni valamelyik fajta téglalapot, méghozzá lehetőleg minél kisebbet. Általában ezt úgy tudjuk elérni, ha a két támadó tiszttel elfoglaljuk a tábla közepét. Ez a király esetén középre lépést jelent, a bástyánál pedig bizonyos esetekben elég, ha egy középső vonalat felügyel távolról, akár a tábla széléről. Pontosabban:

Ha a védekező király már eleve a tábla széléhez közel van, akkor természetesen a középső helyett egy olyan vonalat válasszunk a bástyának, amely a királyt minél szűkebb helyre szorítja.

Példák a téglalap felépítésére (a nyilakra kattintva vagy kurzorbillentyűkkel lehet lapozni):

Eleje  <      >  Vége

Sötét lép. Két figurát kell középre helyezni: a bástyát és a királyt. Mindegy, melyikkel kezdjük, kezdjük most a bástyával.

A bástya két irányban is középre léphet. Mindkettő működik, de vízszintesen gyorsabb, mert függőlegesen közel lenne a királyhoz, amely így könnyen meg tudná támadni.

Azon belül mindkettő jó, de ez a gyorsabb, mert így az lesz a nagyobb táblarész, ahol a királyunk van. Emlékezzünk: ha a király belül van, akkor nagyobb lehet a téglalap.

A király választhat, hogy kívülre, vagy belülre lép. Mindkettő jó, most kívülre lépett.

A bástyával egyelőre nem tudunk teljesen középre menni, ezért a királlyal jövünk.

A király próbál középen maradni, amennyire tud.

Folytatjuk a közép elfoglalását.

Próbál középen maradni.

A király már középen van, és egyúttal biztosítja, hogy a bástya is középre léphessen.

Próbál középen maradni.

Befejeztük a közép elfoglalásást, és létrehoztuk a téglalapot.

Eleje  <      >  Vége

Sötét lép. Kezdjük ismét a bástyával.

Továbbra is választhatunk, hogy melyik irányban lépünk középre, de a vízszintes a gyorsabb, mert távolabb van a védekező királytól, így az nehezebben támadja meg.

Itt is az a középső vonal a gyorsabb, ahol a királyunk felőli táblarész a nagyobb.

Most is mindegy, hogy melyik irányba lép a király. Most azt nézzük meg, hogy mi történik, ha belülre lép.

A bástyával nem tudunk teljesen középre lépni (de most nem is kell, mert a királyunk belül van). A királynak kell tehát közép felé mennie.

A király középen marad, és közben megpróbálja hátráltatni a közép elfoglalását.

A legrövidebb úton nem tudunk, ezért oldalazva megyünk előre.

És vegyük észre, hogy a téglalap létrejött, még ha nincs is középen a királyunk. Innen a később részletezett téglalapszűkítő eljárással lehet folytatni.

Eleje  <      >  Vége

Sötét lép. Továbbra is mindegy, mivel kezdjük, kezdjük most a királlyal.

Elindulunk közép felé.

A védekező király mindegy, mit lép, csak önszántából ne menjen közelebb a tábla széléhez.

Közeledünk tovább a királlyal a közép felé.

A király igyekszik középen maradni.

A királlyal most nem tudunk a legrövidebb úton haladni közép felé, ezért oldalazni kell.

Középen marad.

Most a király nem tud tovább menni közép felé, ezért a bástyával megyünk. Egyúttal hátrébb szorítjuk a királyt.

A király megpróbálja megakadályozni a bástya középre lépését (ha megtámadta volna, azzal ezt elősegítette volna).

Nem baj, akkor a királlyal megyünk, és előkészítjük a bástya helyét középen. Megjegyzés: ilyenkor gyorsabb nem fölvenni a szembenállást (meglátjuk, miért).

Marad középen.

Elfoglaltuk a közepet.

Most térjünk vissza, és nézzünk meg egy másik folytatást.

A bástyával hátrébb kényszerítjük a királyt. Az előbb ezért kerültük a szembenállást, mert így az ellenfél volt kénytelen szembenállni (ha középen akart maradni).

Kénytelen tehát hátrálni.

Követjük, továbbra is kerülve a szembenállást, hogy a király továbbra is vagy szembenállásra, vagy a sarok felé közeledésre kényszerüljön.

Most inkább a sarok felé lép, mert a szembenállás után a tábla szélére kényszerítenénk.

És így is létrehoztuk a téglalapot (csak kisebbet, mint az előbb).

4. Téglalap szűkítése

Szeretnénk sarokba szorítani a királyt. Ehhez először föl kell állítani valamelyik téglalapot ahogy az előző részben láttuk, majd azt fokozatosan szűkíteni kell egészen az 1x2-es méretig.

A szűkítés általános szabályai:

  1. Ha lehet, szűkítsük a téglalapot.
  2. Ha nem tudjuk, akkor ha lehet, lépjünk a királlyal egy előnyösebb helyre.
  3. Egyébként tegyünk egy várakozó lépést a bástyával.

A fenti szabályok mindig működnek, de a minél gyorsabb szűkítés érdekében figyelembe vehetjük az alábbi kiegészítő szabályokat:

Most nézzük, hogy a fenti szabályokat hogyan értelmezzük a konkrét téglalapfajták esetén.

A két fő téglalapfajta (ismétlés):

Kívülről támogatott téglalap

Belülről támogatott téglalap

Látható, hogy ezeken belül is több lehetőség van, ami a király helyét illeti (a bástya nem számít, mert teljesen mindegy, hogy melyik kijelölt kék mezőn van).

4.1. Kívülről támogatott téglalap szűkítése

Először meg kell mondani, hogy ebben az esetben mit jelent a fenti 2. szabály szerinti "előnyösebb" helye a királynak.

A király akkor van jobb helyen, ha a bástyát nemcsak ott támogatja, ahol éppen van, hanem ott is, ahova menni szeretne, tehát szűkítés után. Ezért a piros "L" öt mezője közül az "L" végeiben szeretne inkább lenni, nem az "L" sarkában, más szóval a védekező királyhoz minél közelebb.

A minél gyorsabb szűkítés érdekében figyelembe vehetjük az alábbi kiegészítő szabályokat arra vonatkozóan, hogy hogyan válasszunk az "L" két szára között:

A téglalap szűkítése az egyes esetekben:

Eleje  <      >  Vége

Kívülről támogatott 3x4-es téglalap. A védekező király a téglalapon belül a lehető legkijjebb áll, ezért most nem lehet szűkíteni a téglalapot.

Ha a védekező fél lép, akkor kénytelen lépni, és lehetővé tenni a téglalap szűkítését. Nézzük végig minden lehetséges lépését.

Egyik lehetőség

Ekkor egyszerűen szűkíteni lehet a téglalapot a bástyával.

Másik lehetőség

Most a királlyal lehet szűkíteni a téglalapot, átváltva belülről támogatott téglalapra.

Harmadik lehetőség

Most választhatunk, hogy melyik figurával szűkítünk. Az a gyorsabb, ha a királlyal szűkítünk.

Visszatérve: hova lépjen a védekező király? Ha lassítani szeretné a mattot, akkor vegye figyelembe a fenti gyorsítási javaslatokat a szűkítésre vonatkozóan.

Tudja, hogy a támadó fél jobban szeret a királlyal szűkíteni, ezért ezt megakadályozza: oldalazva lép, hogy csak a bástyával lehessen szűkíteni.

Térjük vissza a legelejére. Mi a helyzet, ha sötét lép? Szűkíteni nem tudunk, ezért azt szeretnénk, hogy világos lépjen.

Lépjünk a királlyal egy előnyösebb helyre, közelebb a védekező királyhoz (2. szabály). Most világos lép, és utána folytatni tudjuk a szűkítést.

Eleje  <      >  Vége

Hasonló az előzőhöz, csak a támadó király eggyel jobb helyen van.

Ha a védekező fél lép, akkor továbbra sem szeretné, hogy a király közeledni tudjon, ezért oldalazva lép.

A támadó pedig szűkíti a téglalapot a bástyával.

Másik lehetőség: a védekező fél hátrál, bármelyik irányban (bár nem ez a legjobb lépés).

Közeledjünk a királlyal. Azonban mivel most bejjebb vagyunk, nem ugyanoda lépünk, hanem bejjebb, hogy több mezőt felügyeljünk.

Vissza a legelejére. Mit lépjünk, ha sötét lép? Szűkíteni nem tudunk, és a királlyal sem tudunk már jobb helyre lépni.

Megoldás: tegyünk egy várakozó lépést a bástyával (3. szabály). A téglalap maradt, csak átalakult belülről támogatottá.

Eleje  <      >  Vége

Hasonló, csak most a támadó király a legtávolabbi ponton van (az "L" sarkában).

Ha világos lép, mindegy, hogy merre hátrál, csak ne átlósan.

Ugyanis bárhova megy, sötét nem tudja szűkíteni a téglalapot.

Ezért a 2. szabály alapján a királyt jobb helyre visszük. (És gyorsabb, ha az "L"-nek a téglalap rövidebbik oldala felőli szárára lépünk).

Azért volt mindegy, hogy világos hova lép, mert most visszaléphet az eredeti helyre. Innen pedig az előzőek alapján kell folytatni.

De visszatérve: mi a helyzet, ha az eredeti állásban világos átlósan hátrál? (Ami itt nem a legjobb lépés.)

Akkor biztonságosan szűkíthetjük a téglalapot (és az a gyorsabb, ha a rövidebbik oldalát csökkentjük).

Ha a király visszajön...

... akkor megvédjük a bástyát, lehetőleg minél előnyösebb helyről.

Vissza az elejére: mi a helyzet, ha sötét lép?

Mivel szűkíteni nem tudunk, lépjünk a királlyal egy jobb helyre (az "L"-nek továbbra is ez a szára a jobb).

4.2. Belülről támogatott téglalap szűkítése

Itt a támadó király kétféle helyen lehet (lásd a fenti ábrát). Ezek közül az az előnyösebb, ahol eggyel távolabb van a bástya vonalától, mert ott tud minél több mezőt felügyelni azon kívül, amit a bástya már felügyel (kivéve, ha a bástya csak két sort hagy a tábla szélén, mert akkor mindegy, melyiken van a király).

A szűkítés a kétféle esetben:

Eleje  <      >  Vége

Belülről támogatott 3x4-es téglalap. A támadó király a legjobb helyen áll. A védekező király a téglalapon belül a legkívül van.

Ha világos lép, akkor kénytelen lépni. Nézzük meg a lehetőségeit.

Hátrál (akár egyenesen, akár átlósan).

Szűkítjük a téglalapot a királlyal, és megtartjuk annak előnyös helyzetét.

Másik lehetőség: oldalaz.

Csak a bástyával lehet szűkíteni, de azzal kétféleképpen is, a szembenállásnak köszönhetően.

A gyorsítási javaslat szerint ilyenkor jobban szeretjük a belülről támogatott téglalapot megtartani.

Visszatérve: mit lépjen világos?

Az gyorsítási javaslatokat ismerve azt szeretné, hogy a támadó ne tudjon a királlyal szűkíteni, csak a bástyával. Ezért oldalaz.

Visszatérve az elejére: mi a helyzet, ha sötét lép? Szűkíteni nem tudunk, és a király a legjobb helyen áll.

Tegyünk egy várakozó lépést a bástyával, a 3. szabály alapján.

Eleje  <      >  Vége

Hasonló, csak a támadó király nem a legjobb helyen áll.

Ha világos lép, akkor ne hátráljon, hanem oldalazzon, akárcsak az előző esetben.

Most szűkíteni nem tudunk, ezért 2. szabály alapján lépjünk a királlyal előnyösebb helyre.

Visszalép a téglalap külső sarkába. Innen az előzőek alapján tudjuk folytatni (3. szabály: várakozó lépés a bástyával).

Visszatérve az elejére: és ha sötét lép?

Szűkíteni nem tudunk, ezért 2. szabály alapján lépjünk a királlyal előnyösebb helyre. Innen az előzőek alapján tudjuk folytatni.

4.3. Szűkítés a tábla szélén

Ha a király a tábla szélén van, tehát a téglalap egyik oldala 1, akkor is működnek a fenti téglalapszűkítő eljárások.

A minél gyorsabb szűkítés érdekében azonban kihasználhatjuk, hogy az ellenfél hibás lépése esetén a tábla szélén is tudunk mattot adni:

Eleje  <      >  Vége

Kívülről támogatott téglalap a tábla szélén. Sötét lép.

Ha a király a tábla szélén van, akkor a támadó király jobban szeret a harmadik soron lenni.

Most jön a trükk: nem szűkítünk, hanem megyünk a támadó királlyal tovább, huszárlépésre maradva a védekező királytól.

Két lehetőség van. Most jön a trükk lényege: a védekező király ilyenkor arra kényszerül, hogy bejjebb menjen. Miért, mi történik, ha kijjebb jön?

A tábla szélén a védekező királynak önszántából sosem szabad fölvennie a szembenállást. Ilyenkor ugyanis a bástyával mattot tudunk adni. Most éppen nem azonnal, de három lépésben igen.

A bástya ezzel a manőverrel bezárja a királyt a tábla szélének közepén két mezőre.

A király ismét kénytelen fölvenni a szembenállást.

És matt.

Visszatérve: a védekező királynak a tábla szélén sosem szabad önszántából fölvennie a szembenállást.

Kénytelen tehát bejjebb menni.

És folytatjuk a trükköt: nem a bástyával szűkítjük a téglalapot, hanem megyünk tovább a királlyal, tartva a huszárlépésnyi távolságot.

Kihasználjuk, hogy a király továbbra sem veheti föl a szembenállást, mert akkor mattot kap, ráadásul itt már azonnal.

És folytatjuk a trükköt.

Továbbra sem veheti föl a szembenállást.

Folytatjuk.

Nem tudja tovább elkerülni a szembenállást.

És matt.

5. Matt végrehajtása

Ha a királyt bezártuk egy 1x2-es téglalapba, akkor már csak a matt végrehajtása van hátra. A matt végrehajtásához a szűkítés fenti szabályaihoz nagyon hasonlókat használunk, csak itt szűkíteni tovább nem lehet (az 1x1-es téglalap patt!), ezért az 1-es pontot megváltoztatjuk:

  1. Ha lehet, adjunk mattot.
  2. Ha nem tudjuk, akkor ha lehet, lépjünk a királlyal egy előnyösebb helyre.
  3. Egyébként tegyünk egy várakozó lépést a bástyával.

A különbség az 1-es ponton kívül az, hogy itt mi az előnyösebb hely.

Mattadás kívülről támogatott 1x2-es téglalapból:

Eleje  <      >  Vége

A király a két jelölt mezőn van jó helyen. Innen a mattadás egyszerű.

Mattot adni még nem tudunk, de a király jó helyen van, ezért a 3. szabály alapján lépjünk a bástyával.

Matt

Eleje  <      >  Vége

A király nincs jó helyen.

Mattot adni nem tudunk, ezért a 2. szabály alapján közeledjünk a jó mezők felé.

Még egy lépés, és most már jó helyen vagyunk.

Matt

Mattadás belülről támogatott 1x2-es téglalapból:

Eleje  <      >  Vége

Belülről támogatott téglalap. A király bármelyik jelölt mezőn lehet.

Mattot adni nem tudunk, a király jó helyen van, ezért 3. szabály: várunk.

Matt

Eleje  <      >  Vége

Belülről támogatott téglalap, másik fajta. Így nem fogunk tudni mattot adni, ezért át kell alakítani az előző fajta belülről támogatott téglalappá.

Most a királlyal nem tudunk jobb helyre lépni, ezért teszünk egy várakozó lépést a bástyával.

Most már fogunk tudni javítani a király helyzetén, de vigyázat: ha simán előrelépünk, az patt.

Oldalvást lépünk előre, árnyékolva a bástya vonalát, és egyúttal leszorítva a királyt a tábla másik szélére.

Létrehoztuk a jobbik fajta belülről támogatott téglalapot.

Matt

Lásd még