Hatszöges sakktáblák
Szabályok
Ezen az oldalon részletesen bemutatjuk a hatszöges sakktáblák jellemzőit, és a figurák mozgását. A gyalogok mozgásáról nem lesz szó, mert az az egyes sakkváltozatokban más és más.
Az érintett játékokat lásd a Hatszögrácsos sakkváltozatok oldalon, illetve még néhányat a Háromszemélyes sakkváltozatok oldalon.
A táblákat hatszög alakú mezők alkotják. Általában minden másfélszerese a négyzetrácson megszokottaknak: nem négyszögek, hanem hatszögek alkotják, nem két, hanem háromféle szín van, és nem négy természetes irány van, hanem hat. Ennek megfelelően a figurák is általában másfélszer annyi irányba léphetnek, mint a négyzetrácsos táblán.
Bástya
A bástya a hat természetes, egyenes irányban tud lépni.
Futó
A futó átlós irányokban halad. Az átlós szomszéd itt nem csúcsszomszédot jelent, hanem azonos színű mezőket, amelyek csúcsait egy rövid él köti össze. A futó tehát mindig megtartja a mezőszínét. Ennek megfelelően ahhoz, hogy az összes mezőt el lehessen érni, nem kettő, hanem három futóra van szükség.
Vezér
A vezér itt is a bástya és a futó egyesítése. Összesen 12 irányban tud lépni.
Király
A király itt nemcsak a hat szomszédos mezőre tud lépni (bástyairányban), hanem a hat átlós szomszédra is (futóirányban). Ennek következtében itt is igaz lesz, hogy a király ugyanazokba az irányokba léphet, mint a vezér, de minden irányban csak egyet.
Huszár
A huszár összesen általában 12 mezőre tud lépni. Egy lépés úgy írható le, hogy lép egyet átlós irányban, majd egyet kifelé egyenesen. A 12 mező egy kör mentén helyezkedik el. A huszár itt is, mint a sakkban, mindig más színű mezőre érkezik, mint ahonnan indult. A különbség az, hogy itt ez kétféle is lehet. Ez a tulajdonsága jóval erősebbé teszi a sakkhoz képest, mert például tud hármat úgy lépni, hogy azzal visszakerül az eredeti helyére.
A gyalogok mozgása különböző sakkváltozatokban különböző lehet.
Mivel a hatszöges táblán másképp mozognak a figurák a négyzetrácsoshoz képest, az értékük egy kicsit más. A következő táblázat becsléseket tartalmaz az átlagos értékekről hatszöges táblán, és összehasonlításképpen négyzetrácsos (8x8-as) táblán is.
Hatszöges | 1 | 3 | 4 | 7 | 10 |
Négyzetes | 1 | 3 | 3 | 5 | 9 |
Lásd még: Figurák értéke.
A hatszöges táblán más alapmattok működnek, mint négyzetrácsos táblán (amelyek itt láthatók: Alapvető végjátékok).
Figurák | Eredmény | Megjegyzés |
---|---|---|
Nyer |   | |
Nyer |   | |
Döntetlen |   | |
Döntetlen |   | |
Nyer | Ellentétben a négyzetes sakkal, itt a két huszár elég erős a matt kikényszerítéséhez. | |
Döntetlen | Létezik mattkép, de nem kényszeríthető – ellentétben a négyzetes sakkal. | |
Döntetlen | Létezik mattkép, de nem kényszeríthető – ellentétben a négyzetes sakkal. | |
Nyer | Feltétel: a három futó három különböző mezőszínen mozog. |