Alapmatt vezérrel

Végjáték


KirályVezér Király

Vezérrel (és királlyal) könnyen mattot lehet adni az egyedüli királynak. Itt arról lesz szó, hogy hogyan.

Ez a négy alapmatt közül a legegyszerűbb:

Röviden

Mattot adni a tábla szélén lehet.

Lépések:

Gyorsítás: a tábla szélére szorításban is segíthet a király.

Tartalom

Tartalom

1. Mattképek

2. Tábla szélére szorítás

3. Matt végrehajtása

4. Gyorsítás

5. Pattok

Lásd még

1. Mattképek

Felsoroljuk a lehetséges mattképfajtákat.

Az első csoport a közeli matt, ahol a vezér közvetlenül a király előtt áll, és a saját királya védi. A támadó király a megjelölt mezők bármelyikén állhat.

A másik fajta az alapsoros matt, ahol a királyok szembenállnak (vagy közvetlenül, vagy huszárlépésre egymástól), a vezér pedig távolról ad mattot (a megjelölt mezők bármelyikéről).

Egyrészt látható, hogy mattadáskor szükség van a támadó királyra is.

Másik fontos észrevétel, hogy matt csak a tábla szélén lehetséges. Ezért a mattadási folyamat lényege az, hogy hogyan lehet a királyt a tábla szélére kényszeríteni. Nem kell feltétlenül a sarokba, elég bárhova a tábla széle mentén.

A fenti mattképek közül leginkább a közeli mattokat fogjuk használni.

2. Tábla szélére szorítás

Ehhez a művelethez csak a vezérre van szükség.

A vezér a négy egyenes irányával (a tábla széleivel párhuzamos irányaival) falat képez a védekező király elé. Ezáltal be lehet zárni egy téglalap alakú területre. Például itt egy 4x5-ös téglalapba van bezárva a király:

Azt szeretnénk, hogy ez a téglalap minél kisebb legyen. Pontosabban azt, hogy a rövidebbik oldala minél kisebb legyen, függetlenül attól, hogy mekkora a másik; végső soron pedig azt, hogy a rövidebbik oldal 1 hosszú legyen, mert ekkor szorul a király a tábla szélére.

Az első lépés egy tetszőleges állásból indulva, hogy a vezérrel bezárjuk a királyt egy téglalapba, lehetőleg minél kisebb rövidebb oldalúba. Például (a nyilakra kattintva vagy kurzorbillentyűkkel lehet lapozni):

 
 

Több lehetőség is van a király téglalapba szorítására. A téglalap rövidebbik oldala legyen minél rövidebb.

Kevésbé jó megoldás: ugyan a téglalap kisebb, de a rövidebbik oldala 3.

Jobb megoldás: a téglalap rövidebbik oldala 2, amely már majdnem 1.

Mindig nézzük meg, hogy a király milyen közel van a tábla széléhez.

Próbáljuk meg megakadályozni, hogy ennél jobban eltávolodjon onnan.

 
 

Mindig a tábla azon széléhez kell szorítani, amelyikhez közelebb van, jelen esetben a bal vagy az alsó széléhez.

Bár mindhárom lehetőség 4-es rövidebb oldalú téglalapot eredményez, azok közül ez fogja a legkisebbet.

Bezártuk egy 4x5-ös téglalapba.

 
 

Vigyázat! Ha nem a legrövidebb rövidebb oldal alapján választunk téglalapot, abból baj lehet.

Súlyos hiba. Patt, azaz a király nem tud lépni, de nincs sakkban. Ilyenkor a játék eredménye döntetlen, és nem éppen ezt akartuk.

Ez a jó megoldás. Ha a király a tábla szélén van, akkor mindig próbáljuk meg ott tartani.

Ha a királyt bezártuk egy téglalap alakú területre, akkor ezután ezt a téglalapot fokozatosan csökkenteni kell.

Például tekintsük a következő állást (mindhárom ábrán):

 
 

A védekező fél a tábla közepén van, tehát számára a legjobb helyen. Ha ő következik, akkor kénytelen ellépni.

Az egyik lehetőség, ahova léphet.

A vezér szűkíti a téglalapot, a rövidebbik oldala szerint.

 
 

Megint a védekező fél következik.

Ez egy másik lehetősége.

Most a vezér többféleképpen is csökkentheti a téglalapot.

A kevésbé gyors megoldás: eggyel szűkíti, 4x4-esre.

A gyorsabb: követi a "rövidebbik oldal"-szabályt, és 3x6-osra csökkenti.

 
 

De mi a helyzet, ha a támadó fél lép?

Pillanatnyilag nem tudjuk szűkíteni a téglalapot, ezért ugyanezt az állást szeretnénk, de úgy, hogy a védekező királynak kelljen lépnie.

Ehhez egy ún. várakozó lépés kell, azaz olyan, amely a vezér helyzetét nem változtatja. A királynak később amúgyis közelebb kell jönnie.

Most a védekező király lép, és ugyanaz a helyzet, mint az előző ábrákban.

Ezt a szűkítési módszert kell ismételgetni mindaddig, amíg a téglalap egyik oldala 1 nem lesz, vagyis amíg a királyt a tábla szélére nem szorítjuk.

Példa a király tábla szélére szorítására:

 
 

Sötét lép

Bezárjuk egy téglalapba, amelynek rövidebbik oldala 3.

A király természetesen megpróbálja megakadályozni a téglalap szűkítését.

Nem baj, várakozó lépést teszünk. Amúgyis jó, ha a király minél közelebb van.

A király igyekszik a harmadik sorban maradni: visszalép oda, ahonnan jött.

Szűkítjük eggyel a téglalapot (egyelőre csak a hosszabb oldalát tudjuk).

A király mindaddig a harmadik sorban marad, amíg lehet.

Szűkítünk tovább.

A király nem tud többé a harmadik sorban maradni, de a második sorban igyekszik minél inkább középen lenni.

Azonnal leszorítjuk a második sorra, csökkentve a téglalap rövidebbik oldalát.

Marad a második sorban, amíg lehet.

Szűkítjük tovább a téglalapot.

Utolsó lehetőség a második sorban.

Szűkítés.

A király nem tud többé a második soron maradni, kénytelen visszalépni a tábla szélére.

Sikerült: a királyt a tábla szélére szorítottuk.

3. Matt végrehajtása

A vezér, miután a királyt a tábla szélére szorította, tökéletesen jó helyen van ott. Nem kell tovább szűkítenie a téglalapot, sőt, egyáltalán nem kell ellépnie a mattadás pillanatáig.

A matthoz azonban szükség van a támadó királyra is, ezért a következő lépés az, hogy a királyt közelebb hozzuk. A támadó királlyal folyamatosan közelítsünk a védekező király felé: mindig a lehető legközelebb lépjünk hozzá. Ennek leginkább a végén lesz jelentősége: az utolsó lépés az legyen, hogy a királyok szemben állnak, így a védekező királynak nem lesz más választása, mint huszárlépésre lépni a királytól, és így a vezér mattot tud adni (az elején felsorolt mattképek közül a legelsővel).

Példa a mattadásra:

 
 

Sötét lép

Közeledünk, amilyen gyorsan csak tudunk. Nincs értelme a vezérrel tovább szűkíteni a téglalapot, mert nem lesz attól könnyebb a mattadás.

Mindegy, mit lép.

Közeledünk a király felé.

Mindegy, mit lép.

Közeledünk tovább. Most nemcsak nincs értelme szűkíteni a téglalapot, de ha megtesszük, akár pattolhatjuk is a királyt.

Az utolsó lépés a királlyal. Fontos, hogy közvetlenül szembe lépjünk a királlyal, mert így tudunk a következő lépésben biztosan mattot adni. Világos most választhat, hogy hol szeretne mattot kapni.

Kétféleképpen is mattot lehet adni: közelről, illetve az alapsorról.

Közelről mindig lehet.

4. Gyorsítás

A fenti módszer mindig működik, de általában nem a leggyorsabb. Nézzünk példákat arra, hogy hogyan lehet gyorsítani. A legfontosabb két gyorsítási lehetőség:

  1. A tábla szélére szorításban is segítsen a támadó király.
  2. A téglalapot ne csak a mérete alapján hozzuk létre és szűkítsük, hanem aszerint is, hogy hol lesz közelebb a támadó király.

Példák:

 
 

Sötét lép

Kezdjük most is azzal, hogy bezárjuk egy téglalapba.

Megpróbálja megakadályozni a téglalap szűkítését.

Közeledjünk a királlyal.

Visszalép.

Közeledjünk tovább a királlyal. Most addig ne szűkítsük tovább a téglalapot, amíg a királlyal nem értünk oda (kivéve, ha a védekező király önszántából közelebb megy a tábla széléhez).

Lépeget oda-vissza, amíg megteheti.

Jöjjünk még közelebb.

Lépeget oda-vissza.

És most a király védelmében szorítsuk azonnal hátrébb.

Kénytelen hátrálni.

Közeledjünk tovább a királlyal.

Marad a második soron.

Következő trükk: kényszerítsük azonnal hátrálásra, kihasználva, hogy a királyunk gátolja a visszautat.

Kénytelen hátrálni.

És máris leszoríthatjuk az alapsorra.

Innentől folytassuk úgy, mint eddig: közeledjünk a királlyal, fölvéve a szembenállást.

És bárhova lép...

... mattot kap.

 
 

Sötét lép

Kezdjük ugyanúgy: zárjuk be a királyt egy téglalapba. Most külön előnye ennek a téglalapnak, hogy közel van a támadó király.

Közeledjünk a királlyal.

Próbál középen maradni.

Közeledjünk tovább a királlyal.

Bármelyik irányba is megy, nagyon vékony helye maradt, így könnyen le tudjuk szorítani a tábla szélére.

Elvesszük a visszautat.

Már csak a tábla széle felé tud menni.

Szorítsuk tovább.

Kénytelen a tábla szélére lépni.

Rossz lépés: pattoltuk a királyt. Ha a király az alapsoron van, sosem szabad így közeledni a vezérrel.

Visszatérve: ha a tábla szélén van, akkor szorítsuk le oda. Egyik lehetőség: a vezérrel.

Itt azonban a királlyal még jobb.

És matt.

 
 

Sötét lép

Már leszorítottuk a vezérrel a királyt, ilyenkor az eredeti szabály szerint vele már nem kell lépni, csak a támadó királlyal.

Azonban a védekező királynak lehetősége lenne messzire hátrálni, és a királyunk messze van.

Ezért inkább előbb akadályozzuk ezt meg a vezérrel.

Most már csak közelebb jönni tud.

És most kezdhetünk jönni a királlyal.

Megyünk tovább.

És matt.

5. Pattok

Figyeljünk oda, hogy nehogy pattoljuk a királyt. Pattnak nevezzük azt, amikor a soron következő fél nem tud lépni, de nincs sakkban (ha sakkban is van, az a matt).

A következő fajta pattok léteznek (a vezér tetszőleges kéken jelölt mezőn, a király pedig tetszőleges piros mezőn lehet):

Patt a tábla szélén. Erre mindig figyeljünk: ha a király a tábla szélén van, akkor próbáljuk meg azonnal leszorítani oda.

Patt a sarokban. A támadó király bárhol lehet. Sose szűkítsük ennyire a téglalapot: ha a királyt már leszorítottuk a tábla szélére, akkor nem kell tovább szűkíteni.

Ritka patt a tábla szélén. A királlyal nem szabad ilyen közel jönni, elég a harmadik sorig. Ha pedig már eleve itt volt, akkor vissza kell lépni a harmadik sorba.

Ritka patt a sarokban.

Lásd még