A bástya két irányban is középre léphet. Mindkettő működik, de vízszintesen gyorsabb, mert függőlegesen közel lenne a királyhoz, amely így könnyen meg tudná támadni.
Alapmatt bástyával
Végjáték
Bástyával (és királlyal) könnyen mattot lehet adni az egyedüli királynak. Itt arról lesz szó, hogy hogyan.
Ez a négy alapmatt egyike:
Mattot adni csak a sarokban lehet.
Lépések:
4.1. Kívülről támogatott téglalap szűkítése
4.2. Belülről támogatott téglalap szűkítése
Felsoroljuk a lehetséges mattképfajtákat. A király bármelyik pirossal jelölt mezőn lehet, a bástya pedig bármelyik kéken:
Az rögtön látszik, hogy matt csak a tábla szélén létezik. Ami azonban még nem látszik, hogy mattot kényszeríteni csak a sarokban lehet: a tábla szélén máshol ugyan létezik matt, de azt létrehozni csak a védekező király segítségével lehet. Ahhoz tehát, hogy mattot adjunk, a tábla sarkába kell szorítani a királyt, nem elég a szélére.
Viszont fontos tudni, hogy a tábla szélén is létezik matt. A védekező félnek azért kell tudni, hogy elkerülje, a támadónak pedig azért érdemes, hogy tudjon előre gondolkodni, hogy "a király oda nem léphet, mert akkor azonnal mattot kap".
A kérdés tehát az, hogy hogyan szorítjuk sarokba a királyt.
Ehhez a bástyának először egy téglalap alakú területre kell bezárnia a királyt. Például így:
Ez azonban így nem stabil, mert a király meg tudja támadni a bástyát, és akkor annak el kell lépnie. Ezért szükség van a támadó király segítségére is. Ő kétféleképpen tud segíteni:
Kívülről támogatott téglalap:
A király kívülről védi a bástyát (a piros mezők bármelyikéről).
Belülről támogatott téglalap:
A király belülről akadályozza meg a bástya megközelítését (a piros mezők valamelyikéről). A bástya a kék mezők bármelyikén állhat.
A kívülről támogatott téglalap jellemzői:
A belülről támogatott téglalap jellemzői:
Megjegyzés: ha szeretnénk a lehető leggyorsabban mattot adni, akkor jegyezzük meg, hogy ha a király belül van, akkor a tényleges téglalap kisebb. Más szóval: ha a király belül van, akkor ugyanakkora tényleges téglalap eléréséhez a bástyának elég nagyobb téglalapot magába foglalnia, mintha a király kint van.
Azt szeretnénk, hogy a tényleges téglalap minél kisebb legyen, végső soron 1x2-es (de vigyázzunk: az 1x1-es téglalap patt, azt nem akarjuk).
Egy tetszőleges állásból indulva szeretnénk felépíteni valamelyik fajta téglalapot, méghozzá lehetőleg minél kisebbet. Általában ezt úgy tudjuk elérni, ha a két támadó tiszttel elfoglaljuk a tábla közepét. Ez a király esetén középre lépést jelent, a bástyánál pedig bizonyos esetekben elég, ha egy középső vonalat felügyel távolról, akár a tábla széléről. Pontosabban:
Ha a védekező király már eleve a tábla széléhez közel van, akkor természetesen a középső helyett egy olyan vonalat válasszunk a bástyának, amely a királyt minél szűkebb helyre szorítja.
Példák a téglalap felépítésére (a nyilakra kattintva vagy kurzorbillentyűkkel lehet lapozni):
Sötét lép. Két figurát kell középre helyezni: a bástyát és a királyt. Mindegy, melyikkel kezdjük, kezdjük most a bástyával.
A bástya két irányban is középre léphet. Mindkettő működik, de vízszintesen gyorsabb, mert függőlegesen közel lenne a királyhoz, amely így könnyen meg tudná támadni.
Azon belül mindkettő jó, de ez a gyorsabb, mert így az lesz a nagyobb táblarész, ahol a királyunk van. Emlékezzünk: ha a király belül van, akkor nagyobb lehet a téglalap.
A király választhat, hogy kívülre, vagy belülre lép. Mindkettő jó, most kívülre lépett.
A bástyával egyelőre nem tudunk teljesen középre menni, ezért a királlyal jövünk.
A király próbál középen maradni, amennyire tud.
Folytatjuk a közép elfoglalását.
Próbál középen maradni.
A király már középen van, és egyúttal biztosítja, hogy a bástya is középre léphessen.
Próbál középen maradni.
Befejeztük a közép elfoglalásást, és létrehoztuk a téglalapot.
Sötét lép. Kezdjük ismét a bástyával.
Továbbra is választhatunk, hogy melyik irányban lépünk középre, de a vízszintes a gyorsabb, mert távolabb van a védekező királytól, így az nehezebben támadja meg.
Itt is az a középső vonal a gyorsabb, ahol a királyunk felőli táblarész a nagyobb.
Most is mindegy, hogy melyik irányba lép a király. Most azt nézzük meg, hogy mi történik, ha belülre lép.
A bástyával nem tudunk teljesen középre lépni (de most nem is kell, mert a királyunk belül van). A királynak kell tehát közép felé mennie.
A király középen marad, és közben megpróbálja hátráltatni a közép elfoglalását.
A legrövidebb úton nem tudunk, ezért oldalazva megyünk előre.
És vegyük észre, hogy a téglalap létrejött, még ha nincs is középen a királyunk. Innen a később részletezett téglalapszűkítő eljárással lehet folytatni.
Sötét lép. Továbbra is mindegy, mivel kezdjük, kezdjük most a királlyal.
Elindulunk közép felé.
A védekező király mindegy, mit lép, csak önszántából ne menjen közelebb a tábla széléhez.
Közeledünk tovább a királlyal a közép felé.
A király igyekszik középen maradni.
A királlyal most nem tudunk a legrövidebb úton haladni közép felé, ezért oldalazni kell.
Középen marad.
Most a király nem tud tovább menni közép felé, ezért a bástyával megyünk. Egyúttal hátrébb szorítjuk a királyt.
A király megpróbálja megakadályozni a bástya középre lépését (ha megtámadta volna, azzal ezt elősegítette volna).
Nem baj, akkor a királlyal megyünk, és előkészítjük a bástya helyét középen. Megjegyzés: ilyenkor gyorsabb nem fölvenni a szembenállást (meglátjuk, miért).
Marad középen.
Elfoglaltuk a közepet.
Most térjünk vissza, és nézzünk meg egy másik folytatást.
A bástyával hátrébb kényszerítjük a királyt. Az előbb ezért kerültük a szembenállást, mert így az ellenfél volt kénytelen szembenállni (ha középen akart maradni).
Kénytelen tehát hátrálni.
Követjük, továbbra is kerülve a szembenállást, hogy a király továbbra is vagy szembenállásra, vagy a sarok felé közeledésre kényszerüljön.
Most inkább a sarok felé lép, mert a szembenállás után a tábla szélére kényszerítenénk.
És így is létrehoztuk a téglalapot (csak kisebbet, mint az előbb).
Szeretnénk sarokba szorítani a királyt. Ehhez először föl kell állítani valamelyik téglalapot ahogy az előző részben láttuk, majd azt fokozatosan szűkíteni kell egészen az 1x2-es méretig.
A szűkítés általános szabályai:
A fenti szabályok mindig működnek, de a minél gyorsabb szűkítés érdekében figyelembe vehetjük az alábbi kiegészítő szabályokat:
Most nézzük, hogy a fenti szabályokat hogyan értelmezzük a konkrét téglalapfajták esetén.
A két fő téglalapfajta (ismétlés):
Kívülről támogatott téglalap
Belülről támogatott téglalap
Látható, hogy ezeken belül is több lehetőség van, ami a király helyét illeti (a bástya nem számít, mert teljesen mindegy, hogy melyik kijelölt kék mezőn van).
Először meg kell mondani, hogy ebben az esetben mit jelent a fenti 2. szabály szerinti "előnyösebb" helye a királynak.
A király akkor van jobb helyen, ha a bástyát nemcsak ott támogatja, ahol éppen van, hanem ott is, ahova menni szeretne, tehát szűkítés után. Ezért a piros "L" öt mezője közül az "L" végeiben szeretne inkább lenni, nem az "L" sarkában, más szóval a védekező királyhoz minél közelebb.
A minél gyorsabb szűkítés érdekében figyelembe vehetjük az alábbi kiegészítő szabályokat arra vonatkozóan, hogy hogyan válasszunk az "L" két szára között:
A téglalap szűkítése az egyes esetekben:
Kívülről támogatott 3x4-es téglalap. A védekező király a téglalapon belül a lehető legkijjebb áll, ezért most nem lehet szűkíteni a téglalapot.
Ha a védekező fél lép, akkor kénytelen lépni, és lehetővé tenni a téglalap szűkítését. Nézzük végig minden lehetséges lépését.
Egyik lehetőség
Ekkor egyszerűen szűkíteni lehet a téglalapot a bástyával.
Másik lehetőség
Most a királlyal lehet szűkíteni a téglalapot, átváltva belülről támogatott téglalapra.
Harmadik lehetőség
Most választhatunk, hogy melyik figurával szűkítünk. Az a gyorsabb, ha a királlyal szűkítünk.
Visszatérve: hova lépjen a védekező király? Ha lassítani szeretné a mattot, akkor vegye figyelembe a fenti gyorsítási javaslatokat a szűkítésre vonatkozóan.
Tudja, hogy a támadó fél jobban szeret a királlyal szűkíteni, ezért ezt megakadályozza: oldalazva lép, hogy csak a bástyával lehessen szűkíteni.
Térjük vissza a legelejére. Mi a helyzet, ha sötét lép? Szűkíteni nem tudunk, ezért azt szeretnénk, hogy világos lépjen.
Lépjünk a királlyal egy előnyösebb helyre, közelebb a védekező királyhoz (2. szabály). Most világos lép, és utána folytatni tudjuk a szűkítést.
Hasonló az előzőhöz, csak a támadó király eggyel jobb helyen van.
Ha a védekező fél lép, akkor továbbra sem szeretné, hogy a király közeledni tudjon, ezért oldalazva lép.
A támadó pedig szűkíti a téglalapot a bástyával.
Másik lehetőség: a védekező fél hátrál, bármelyik irányban (bár nem ez a legjobb lépés).
Közeledjünk a királlyal. Azonban mivel most bejjebb vagyunk, nem ugyanoda lépünk, hanem bejjebb, hogy több mezőt felügyeljünk.
Vissza a legelejére. Mit lépjünk, ha sötét lép? Szűkíteni nem tudunk, és a királlyal sem tudunk már jobb helyre lépni.
Megoldás: tegyünk egy várakozó lépést a bástyával (3. szabály). A téglalap maradt, csak átalakult belülről támogatottá.
Hasonló, csak most a támadó király a legtávolabbi ponton van (az "L" sarkában).
Ha világos lép, mindegy, hogy merre hátrál, csak ne átlósan.
Ugyanis bárhova megy, sötét nem tudja szűkíteni a téglalapot.
Ezért a 2. szabály alapján a királyt jobb helyre visszük. (És gyorsabb, ha az "L"-nek a téglalap rövidebbik oldala felőli szárára lépünk).
Azért volt mindegy, hogy világos hova lép, mert most visszaléphet az eredeti helyre. Innen pedig az előzőek alapján kell folytatni.
De visszatérve: mi a helyzet, ha az eredeti állásban világos átlósan hátrál? (Ami itt nem a legjobb lépés.)
Akkor biztonságosan szűkíthetjük a téglalapot (és az a gyorsabb, ha a rövidebbik oldalát csökkentjük).
Ha a király visszajön...
... akkor megvédjük a bástyát, lehetőleg minél előnyösebb helyről.
Vissza az elejére: mi a helyzet, ha sötét lép?
Mivel szűkíteni nem tudunk, lépjünk a királlyal egy jobb helyre (az "L"-nek továbbra is ez a szára a jobb).
Itt a támadó király kétféle helyen lehet (lásd a fenti ábrát). Ezek közül az az előnyösebb, ahol eggyel távolabb van a bástya vonalától, mert ott tud minél több mezőt felügyelni azon kívül, amit a bástya már felügyel (kivéve, ha a bástya csak két sort hagy a tábla szélén, mert akkor mindegy, melyiken van a király).
A szűkítés a kétféle esetben:
Belülről támogatott 3x4-es téglalap. A támadó király a legjobb helyen áll. A védekező király a téglalapon belül a legkívül van.
Ha világos lép, akkor kénytelen lépni. Nézzük meg a lehetőségeit.
Hátrál (akár egyenesen, akár átlósan).
Szűkítjük a téglalapot a királlyal, és megtartjuk annak előnyös helyzetét.
Másik lehetőség: oldalaz.
Csak a bástyával lehet szűkíteni, de azzal kétféleképpen is, a szembenállásnak köszönhetően.
A gyorsítási javaslat szerint ilyenkor jobban szeretjük a belülről támogatott téglalapot megtartani.
Visszatérve: mit lépjen világos?
Az gyorsítási javaslatokat ismerve azt szeretné, hogy a támadó ne tudjon a királlyal szűkíteni, csak a bástyával. Ezért oldalaz.
Visszatérve az elejére: mi a helyzet, ha sötét lép? Szűkíteni nem tudunk, és a király a legjobb helyen áll.
Tegyünk egy várakozó lépést a bástyával, a 3. szabály alapján.
Hasonló, csak a támadó király nem a legjobb helyen áll.
Ha világos lép, akkor ne hátráljon, hanem oldalazzon, akárcsak az előző esetben.
Most szűkíteni nem tudunk, ezért 2. szabály alapján lépjünk a királlyal előnyösebb helyre.
Visszalép a téglalap külső sarkába. Innen az előzőek alapján tudjuk folytatni (3. szabály: várakozó lépés a bástyával).
Visszatérve az elejére: és ha sötét lép?
Szűkíteni nem tudunk, ezért 2. szabály alapján lépjünk a királlyal előnyösebb helyre. Innen az előzőek alapján tudjuk folytatni.
Ha a király a tábla szélén van, tehát a téglalap egyik oldala 1, akkor is működnek a fenti téglalapszűkítő eljárások.
A minél gyorsabb szűkítés érdekében azonban kihasználhatjuk, hogy az ellenfél hibás lépése esetén a tábla szélén is tudunk mattot adni:
Kívülről támogatott téglalap a tábla szélén. Sötét lép.
Ha a király a tábla szélén van, akkor a támadó király jobban szeret a harmadik soron lenni.
Most jön a trükk: nem szűkítünk, hanem megyünk a támadó királlyal tovább, huszárlépésre maradva a védekező királytól.
Két lehetőség van. Most jön a trükk lényege: a védekező király ilyenkor arra kényszerül, hogy bejjebb menjen. Miért, mi történik, ha kijjebb jön?
A tábla szélén a védekező királynak önszántából sosem szabad fölvennie a szembenállást. Ilyenkor ugyanis a bástyával mattot tudunk adni. Most éppen nem azonnal, de három lépésben igen.
A bástya ezzel a manőverrel bezárja a királyt a tábla szélének közepén két mezőre.
A király ismét kénytelen fölvenni a szembenállást.
És matt.
Visszatérve: a védekező királynak a tábla szélén sosem szabad önszántából fölvennie a szembenállást.
Kénytelen tehát bejjebb menni.
És folytatjuk a trükköt: nem a bástyával szűkítjük a téglalapot, hanem megyünk tovább a királlyal, tartva a huszárlépésnyi távolságot.
Kihasználjuk, hogy a király továbbra sem veheti föl a szembenállást, mert akkor mattot kap, ráadásul itt már azonnal.
És folytatjuk a trükköt.
Továbbra sem veheti föl a szembenállást.
Folytatjuk.
Nem tudja tovább elkerülni a szembenállást.
És matt.
Ha a királyt bezártuk egy 1x2-es téglalapba, akkor már csak a matt végrehajtása van hátra. A matt végrehajtásához a szűkítés fenti szabályaihoz nagyon hasonlókat használunk, csak itt szűkíteni tovább nem lehet (az 1x1-es téglalap patt!), ezért az 1-es pontot megváltoztatjuk:
A különbség az 1-es ponton kívül az, hogy itt mi az előnyösebb hely.
Mattadás kívülről támogatott 1x2-es téglalapból:
A király a két jelölt mezőn van jó helyen. Innen a mattadás egyszerű.
Mattot adni még nem tudunk, de a király jó helyen van, ezért a 3. szabály alapján lépjünk a bástyával.
Matt
A király nincs jó helyen.
Mattot adni nem tudunk, ezért a 2. szabály alapján közeledjünk a jó mezők felé.
Még egy lépés, és most már jó helyen vagyunk.
Matt
Mattadás belülről támogatott 1x2-es téglalapból:
Belülről támogatott téglalap. A király bármelyik jelölt mezőn lehet.
Mattot adni nem tudunk, a király jó helyen van, ezért 3. szabály: várunk.
Matt
Belülről támogatott téglalap, másik fajta. Így nem fogunk tudni mattot adni, ezért át kell alakítani az előző fajta belülről támogatott téglalappá.
Most a királlyal nem tudunk jobb helyre lépni, ezért teszünk egy várakozó lépést a bástyával.
Most már fogunk tudni javítani a király helyzetén, de vigyázat: ha simán előrelépünk, az patt.
Oldalvást lépünk előre, árnyékolva a bástya vonalát, és egyúttal leszorítva a királyt a tábla másik szélére.
Létrehoztuk a jobbik fajta belülről támogatott téglalapot.
Matt