Szökkenő

Sakkváltozat


Szökkenő Szökkenő

Sakkváltozat új figurával, a szökkenővel. A szökkenő minden lépésben átugrik egy másik figurát, és az azutáni első mezőre lép.

Kezdetben mindkét félnek nyolc-nyolc szökkenője van, a tisztsor és a gyalogsor közé ékelve. A szökkenő a vezérhez hasonlóan nyolc irányban (függőlegesen, vízsintesen és átlósan) léphet, de csak akkor, ha át tud ugrani pontosan egy figurát, és ilyenkor a figura utáni legelső mezőre érkezik – feltéve (mint más sakkfiguránál), hogy az a mező üres, vagy ellentétes színű figura van rajta, amelyet leüthet. Az átugrott figura tetszőleges színű lehet, és a lépés nincs rá semmilyen hatással.

Egyébként a sakk szabályai érvényesek, az alábbi eltérésekkel:

Példák

A szökkenő lépései

A szökkenő lépése nem szimmetrikus: a világos szökkenő leütheti a sötétet, de fordítva nem.

A gyalog nem üthet, mert akkor a sötét király sakkba kerülne a szökkenőtől.

A király akkor lenne sakkban a szökkenőktől, ha a bástya a király elé lépne, hogy át lehessen ugrani. Ezért ezek a lépések szabálytalanok.

A szökkenő által adott sakk megszüntethető úgy is, ha az átugrott figura kilép a vonalból.

Kitalálta

T. R. Dawson, 1912[ChVar.com]

Külső hivatkozások